No Impact Man - virkelig inspirerende!

Giftigt tøj

Greenpeace

Foto: Greenpeace

Jeg får i ny og næ en email fra Greenpeace omkring hvad de går og laver, og jeg synes, det er så fedt, at de tager deres opgave seriøst. De er hele tiden i gang med at kæmpe på forskellige fronter. Jeg ved, at der er mange modeblogge herinde, og jeg kunne håbe, at de har et miljørigtigt perspektiv med i deres indlæg også. Dette er i hvert fald væsentligt:

Ifølge FN udleder modebranchen 300-400 tons tungmetaller, opløsningsmidler, giftigt slam og andet affald i vores vandløb hvert år i hele verden. Derfor har Greenpeace haft en detox-kampagne i gang de sidste 3 år, hvor de lægger pres på de store virksomheder til at blive mere grønne.

Greenpeace kategoriserer virksomhederne som:

  • Detox-ledere – der fører an i kampen for en giftfri fremtid.
    Fx H&M, Adidas, Burberry, Esprit
  • Detox-grønvaskere – der har indgået aftaler, men ikke overholdt dem.
    Fx Nike
  • Detox-tabere – der nægter at tage ansvar og fortsætter forureningen som de plejer.
    Fx Giorgio Armani, Diesel, D&G

Du kan se mere her.

Planen er, at modebranchen skal blive giftfri inden 2020. Det skal gøres ved, at der skabes forebyggende initiativer, der fjerner giftige kemikalier i branchen, også dér hvor der er videnskabelig usikkerhed.
Der skal skabes mere opmærksomhed omkring hvilke kemikalier, der er i tøjet, så forbrugerne bliver oplyst.
At stoppe al udledning af de giftige kemikalier og anerkende, at man aldrig kan tale om miljøsikre niveauer for sundhedsfarlige substanser.

 

Kilde: greenpeace.org

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

No Impact Man - virkelig inspirerende!